teisipäev, 28. november 2023

Smuutid

Uus katsetus ja minu uus lemmik haiguste ajal.
Tervise smuuti, see on aga puhas emmede värk.
1 ananass (koori ja tükelda kuubikuteks)
1 peotäis kooritud ja hakitud ingverit
1 sidruni või laimi mahl
2 apelsini mahl
1 spl kurkumi pulbrit
Lased blenderis korralikuks smuutiks. Saab kohe selliselt tarbida aga mina lasen kogu kupatuse siis veel sõelast läbi. Külmikus seisab umbes nädala jagu. Igal päeval väike hommikune turgutus omast käest võtta. Vahel ka õhtul.
See mis sõelale jäi, panin jääkuubikuvormi ja sügavkülma. Katsetan tulevikus mõnda laste tavalisemasse smuutisse sedasi ära peita või pudru sisse või nt porgandikooki. Eks näis kuhu neid saab kasutada.
Videost on näha milline imeline ja kollane see tervisejook on!

Siia postitusse kogun kokku meie peres katsetatud ja heaks kiidetud smuutid, et retseptid igal ajal oleks endal võtta.
Ponksikule meeldivad smuutid väga jäätise versioonis.

Nr.0 - meie kõigi aegade kõige lemmikum
1-2 banaani (tavaliselt need mis hakkavad käest ära minema ehk siis väga magusad)
1 tl astelpaju pulbrit
1 kuubik külmutatud spinatit (peidan laste jaoks vajalikku selliselt)
1 peotäis maasikaid
1 peotäis erinevaid marju mis sügavkülmas leida (meil tavaliselt mustikad või mustsõstrad
Mandli piima, seda panen juba tunde järgi

Nr.1

1 purk kookospiima
1 küps banaan
rohkelt spinatit

Tulemuseks on roheline smoothie või siis roheline jäätis.

kolmapäev, 30. august 2023

Ohtlikud Loomad Horvaatias: Kuidas End Kaitsta

Horvaatia kaunid rannad ja loodus on imeline sihtkoht. Kuid nagu igal loodusparadiisil, on siingi omad ohud, mida peaks teadma, et olla nendeks valmis. Jagan mõned näpunäited, kuidas hoida end ja oma lähedasi ohutuna.

1. Meresiilid - kõige tavalisem oht ja kõige kergem ka end kaitsta. Soovitame soojalt kasutada ujumissusse, et kaitsta end nii meresiilide kui ka kiviste põhjade eest. Isegi kui kaldalt vaatad ja tundub, et rand on puhas (st.  meresiilivaba), mõista, et tegemist on elusorganismidega, kes liiguvad vees ringi. Oleme oma reisidega piisavalt näinud inimesi kes meresiilikule astunud. Millegipärast on need just täiskasvanud mehed, kes kipuvad neile peale astuma. Meresiilikute ogad murduvad kergelt ning neid on suht keeruline jalast pintsettidega eemaldada. Seega soovitame pöörduda apteeki.

Paljud kohalikud lapsed oskavad neid veest püüda ning toovad neid ka kaldale.

2. Meduusid - Meduusioht sõltub rannast, ilmast, tuule suunast ja paljust muust aga see oht on täitsa olemas. Eelmisel aastal oli paar last, kes said kõrvetada, ning sel aastal sai meie oma poiss kõrvetada. Tegemist on üldiselt harva esineva juhtumiga ja mittemürgiste meduusidega. Õigem on vist kirjutada, et mitte tapvalt mürgistega kui sul just mingit allergiat ei ole. Meie Brodarica randa tulevad nad tavaliselt augustis ja teatud tuulega ning viibivad lühiajaliselt.

3. Maod - Horvaatias elab rohkem madusid kui Eestis. Enamus neist pole mürgised aga mingi 3 liiki siiski on. Tuleks hoida eemale kõrgetest heintest, kiviaedadest ja -hunnikutest, eriti laste puhul. Me käisime ühes oliivisalus ekskursioonil ning seal rõhutati seda väga hoolega. Samadest asukohtadest leiduvad ka järgmised 2 mürgist tegelast.

4. SkorpionidMeie kohtumine Skorpioniga Üldiselt need skorpionid kes Horvaatias elavad ei ole eluohtlikud tervele ja täiskasvanud inimesele.

5. Must lesk ja muud ämblikud - Must lesk pole ainus mürgine ämblik Horvaatias. Seega tasub ämblikutega olla ettevaatlik. Siin ei ole nagu Eestis, kus võid ta lihtsalt käega kinni võtta ja õue visata. Enamus neid mürgiseid ämblikke elab kas Dalmaatsias või Istrias, ehk siis just nendes kohtades, kus meie käime, aga ka paljud teised turistid. Mis tahes ämbliku hammustuse korral kutsu kiirabi.

Kes soovib rohkem infot ja inglise keeles siis kliki https://www.royalcroatiantours.com/blog/a-list-of-the-most-dangerous-animals-wildlife-in-croatia

teisipäev, 28. märts 2023

Itaalia lennuvägi 100

Tänane plaan oli jätkata sealt kus eile pooleli jäime.

Ainus vahe selles, et soovisime neid Hispaania treppe ka ilusa ilmaga kaeda. Sel korral aga olid Hispaania trepid lindiga kinni tõmmatud ning politsei valvas kõrval ning mingit tehnikat laeti autode pealt maha ning sätiti üles. Proovisime küsida, et mis toimub aga vastuseks saime ainult et siin hakatakse pilti tegema. Noh, eeldasime et kogu asi on lihtsalt tõlkes kaduma läinud ning proovisime teist teed leida ülesse Villa Medici juurde, et seal siis sinna suurde parki jalutama minna. Olid mul mõningad vaatamisväärsuste punktid sinna parki pandud, aga...

Politseid on omajagu...Mis toimub?

Ükshetk aga vaatame, et inimesi ja politseid läheb ikka kohe kuidagi väga paljuks ning kõik teed parki on suletud. Seisatasime korraks, et seedida antud olukorda kuid korraga muutusid kõik väga elavaks ning kukkusid pildistama, ühed itaallased said aru et me oleme ikka täiesti segaduses ning selgitasid et see kes meist autoga mööda sõitis oli Itaalia president. Proovisime siis neilt teada saada, et mis linnas toimub kuid kahjuks nad ei osanud üldse inglise keelt. Ainus mida me mõistsime, et mingi suur tähtis üritus ja kohe tuleb lennukitega "tri colori". Otsustasime siis peost osa saada ja neid lipuvärve ootama jääda. Kui korraga sadasid meile pommikoerad peale. Uh.

Pommikoerad

Õnneks see itaalia perekond nn. adopteeris meid kui lolle turiste ja kui nad minema hakkasid kutsusid meid kaasa, sest see koht kuhu nad lähevad on selle "tri colori" vaatamiseks parem. Meil jäi üle ainult neid uskuda. Uuest asukohast oli tõesti supper vaade Piazza del Poppolole ning kogu sellele rahvamassile kes seal all pidutsesid ning sõjalennukid mis sinna välja pandud oli. Meil tõesti polnud mingit aimu sellest varem ega ka hotellist ei teavitatud kuigi peremehel meeldis väga meiega rääkida ning kõike selgitada. Oodata saime me omajagu ning lõpuks hoopis suundusime Piazza del Popolole kus siis me seda lennushowd korralikult vaadata saime.

Piazza del Popolole

kaua oodatud "tri colori"
Kaua oodatud "tri colori"

Nüüd aga väike kõrvalepõige taskuvaraste teemale...minu sõbrannal õnnestus nende rõngasse sattuda sel suurel sõjaväepeol kus igal nurgal oli politsei väljas. Uskumat! Varaste seltskond oli väga hästi riides, vanemad inimesed, kes meie pilgule paistsid kohalikud itaallased välja. Ehk välimuse järgi neid küll sellises halvas teos kahtlustada ei oskaks. Ega ka karta.

Järgmine tore vahejuhtum...selle suursündmuse puhul oli Itaalia üllitanud 2 eurose juubelimündi ning meie loomulikult esimestelt piduvormis meestelt selle müügikohta ka aru pärima hakkasime. Selgitati et kuhu minna ja millises järjekorras seista, et üldse platsile pääseda ja kus siis seda endale osta saab. Siis aga nad seletasid sõbraga itaalia keeles midagi ning järgmisel hetkel tõsteti piirdeaeda selliselt et me vahelt sisse mahuks. Voilaa.

Italian air force 100
Itaalia õhuvägi 100 - ja olemegi keset pidu ja platsil

Saime oma mündid lunastatud, platsil ringi jalutatud ja lennukeid vaadatud ning siis jätkasime oma teed juba. Via Margutta oli kusagil blogis soovitatud tänav. Noh, oli täitsa tavaline tänav. Mina midagi erilist ei täheldanud.

via Margutta Rome
via Margutta

Vahepeal täiesti kogemata koperdasime Sorbillo restorani otsa...ja enam kui selge, et sinna me sööma läksimegi. Meie pizzad olid suurepärased! Servizio / Coperto oli 3 EURi inimene selles restoranis, üks kallimaid mida meie maksnud oleme. Võibolla oleks olnud see summa ka laua peale aga kuna meie maksime eraldi, siis meile mõlemale see 3 euri ka juurde liideti. Aga see pizza ja teenindus oli imeline ning kindlasti igat senti väärt!

Sorbillo

Pizza Sorbillo

Nii, ja kus ma sellised tomatikonservid nüüd eestist leian???

Lõpuks jõudsime Castel Sant´Angelo´sse ja Ponte Sant´Angelo´le. Mõnus jalutuskäik ja külastus. Piletisaba meil ei olnud. Maksime oma piletid ja läksime sisse jalutama. Ilusad vaated linnale aga eriti Vatikanile. Meile seal väga meeldis.

vaade Roomale ja Vatikanile Castel Sant´Angelo´st

vaade Vatikanile

Jalutasime vaikselt tagasi hotelli väike kurbus hinges, sest puhkus on kohe-kohe läbi. Hotellis pakkisime oma asjad kokku ning läksime restorani otsima kus oma viimane Rooma õhtusöök süüa. Seekord otsustasime anda võimaluse järgmisele restoranile sel samal väljakul kus me peale saabumist seda kohutavat pizzat saime. Ootasime lausa järjekorras, et lauda saada. Meist möödus üks kamp noormehi kes tellisid mitu karpi pizzat kaasa meie algsest kohast. Loodetavasti on nad piisavalt joogised, et mitte aru saada kui kohutavat kraami nad said.

Meie restoran oli super lux sel korral. Kõik see mida soovida oskad. Kui me olime suurema nälja eelroaga kustutanud, hakkasime restoranis ringi vaatama. Peale meie oli veel üks laud nn noorema poolseid kliente aga kõik ülejäänud olid hallipäised kohalikud. Turistid istusid enamaltjaolt väli laudades ja neid oli seal igas vanuses aga jah, võttis kõhedaks et olen oma maitsega jõudnud hallipäiste generatsiooni vist. Sellepeale tuli kindlasti veini juurde tellida, sest sellist avastust enam kaine peaga taluda saa. Ja selles restoranis sain lõpuks ehtsa käsitsi paberilipikule kirjutatud arve. Minu jaoks on see ka 1 Itaalia sümbole.

Ootame lauda restorani

Noh, ja kui ma juba oma maitsemeelelt olen hallipäine ja reisi sai alustatud VIP autoteenusega, siis lennujaama otsustasime hommikul sõita taksoga. Taksodel on fikseeritud hinna ning meie sõit kahepeale kokku 31 euri.

Taksohinnad Roomas

Hommikul enne veel kui taksopeale sai istutud pidime veel korraks seda õhku endasse hingama, Colosseumile pilgu heitma ja ühe õige Gelato sööma.

Colosseum Rooma

Ja saigi selleks korraks meil Itaalia tehtud!

Rome Italy
Minu Rooma - Minu Itaalia

THE END

esmaspäev, 27. märts 2023

Jalutuskäik Roomas vihma ja rahega

Hommikut alustasime suure innu ja päikesepaistega, sest tänaseks oli planeeritud korralik jalutuskäik tutvumaks Rooma vaatamisväärsustega.

1. peatus Campo de´ Fiori ehk siis turg. Siint saab nii puuvilja kui ka suveniiri. Eriti populaarne oli 1 EURoste suveniiride lett. Vali mida tahad ja iga asi maksab 1 EUR. Meie ostsime kodusootavatele poistele T-särgid ja mina sain kodumajapidamise letist soovitud puidust lauajupi ning pulga gnoccide ja torumakaronide tegemiseks. Kuid üldiselt ei saanud ma väga aru miks see turg igal pool nii soovitatud on.

Campo de´ Fiori

Giordano Bruno
Giordano Bruno kuju Campo de´Fiori turul

Üks tuksi läinud foto turult. Aga see on ka ainus parem foto mis toob välja sellel "lillede väljal" (minu vaba tõlge Campo de´Fiorist) asuva kuju Giordano Bruno´st.  Giordano Bruno oli matemaatik, filosoof, astronoom, okultist ja mustkunstnik kes põletati sellel väljakul kuna tema teadus läks kiriku õpetusega vastuollu. Kuju on näoga suunatud Vatikani poole.

via Giulia 20, kohe turu kõrval olla omal ajal elanud ka Raphael. Otsisime, mis me otsisime aga ühtegi sellekohast silti ega märki ei leidnud.

Võib-olla sellest uksest käis kunagi Raphael koju?!

Aga nüüd ilusamate teemade juurde. Il Fornaio aadressiga Via dei Baullari 5/7 - soovitan soojalt külastada. See on pagariäri ja kuna meil veel kõhud tühjad polnud, siis ostsin kaasa erinevaid käsitöö küpsiseid. Ning siin oli see vanakooli süsteem - tellid letist, siis maksad seljataha kassase ära ning siis näitad paberikese ette ja saad oma kauba jälle letist kätte. Noh, see viimane osa oli vajalik kuna ruum oli nagu tikkutops aga inimesi oli seal sees oi-oi kui palju. Vot sellised kogemused mulle meeldivad! Kui veel itaalia keelt ka oskaks ning igal hommikul siia oma värske saia järgi tuleksin....Uh...katsun nüüd maapeale tagasi tulla.

2. peatus Gian Lorenzo Bernini disainitud Piazza Navona. Meie teepeale jäi ka Palazzo Pamphilj, momendil asub seal Brasiilia saatkond kuid kuuldavasti siiski mõned korrad nädalas saab sinna ekskursioonile minna. Pamphilj´id olid omaaegsed aristokraadid ning sealt perest on pärit palju kardinale ning kindlasti 1 paavst kui mitte rohkem. Sellele perele kuulub väga hinnaline kunstikogu ning ka üks galerii kus neid teoseid rahvalegi näidatakse. See mul kindlasti järgmise reisi üks sihtpunkte.

Aga nüüd Piazza Navona juurde...kerge on aru saada, et see väljak on ehitatud kunagise staadioni asemele. Väljakul on 3 purskkaevu, kõik imelised ja ilusad. Väljaku keskel on Bernini meistriteos 4 jõe purskkaev ehk Fontana dei Quattro Fiumi. Seda väljakut peetakse ka Pamphilj perekonna esiaiaks, sest 4 jõe purskkaevu tellis perepoeg, kes oli saanud paavstiks. Selle purskkaevu keskel asub obelisk mille otsas on tuvi kuju, mis on Pamphilj´de perekonna sümbol. Kõik väljaku purskkaevud said oma vee Aqua Virgo akveduktist. Üks huvitav fakt ajaloost: Paavst Innocent X alustas traditsiooniga, et laupäeviti ja pühapäeviti kaeti kinni purskkaevude äravoolud ning väljakule tekkis väike järveke. See kestis 2 sajandit kuni järgmine paavst selle suvelõbustuse ära keelas.

Bernini Fontana dei Quattro Fiumi

Bernini Fontana dei Quattro Fiumi

Hoiatus: Väljakul tegutseb igasugu pettureid ja taskuvargaid. Kuna olime natuke teadlikud sellest, siis nii nalja viluks sai vaadatud/osaletud käevõru kinkimise scämmis. Ja nad on tõega head...võibolla kui poleks teadnud oleks ka ohvriks langenud.

3. peatus Pantheon

Minu ainus küsimus: Kas see on tõesti 2000 aastat vana ehitis?!

Või siis natuke rohkem küsimusi: Kuidas nad seda ehitada oskasid? Kuidas see pole kõigi nende aastatuhandetega juba rohkem räsitud?

Ja kui veel mõelda mis meite maal 2000 aastat tagasi oli...ma parem ei hakka mõtlemagi.

Seega imetleme hoonet ja siis Raphaeli sarkofaagi või õigemini seda mis sellest näha on. Ning mõtlemise jätame järgmisteks kordadeks.

Pantheon

Paar fotot ja 1 videoklipp lihtsalt tänavalt ka. Siin on imelised hooned ja kaunistused neil kuid mulle jäi silma ja hinge see Ave Maria ühelt hoone nurgalt.

Rooma, Itaalia

Ave Maria - Rome, Italy

4. peatus Trevi purskkaev / Fontana di Trevi

Paljude jaoks Rooma = Trevi purskkaev

Üks olulisim vaatamisväärsus Roomas ja üks kuulsamaid purskkaevusid kogu maailmas. Seda kinnitas ka see rahvaste vool ja mass. Ühel hetkel enam ei pidanudki vaatama kuhupoole keerata ja mis tänavalt minna - lihtsalt oli vaja minna massiga kaasa ja kõik.

Ja nüüd mündiviskamise juhend: parema käega üle vasaku õla! Ja sa tuledki Rooma veel tagasi. 😆

Iga päev visatakse umbes 3000 euro eest münte Trevisse ning nende varastamise sealt on keelatud. Üleüldse on Trevi purskkaevu kui ka Hispaania treppide juures kehtestatud palju reegleid ning nende eiramine võib lõppeda korraliku rahatrahviga. Trevi juures igatahes olid politseinikud valves mitme autoga ja lõid seal ka hoolega korda. Trahvimisi silma ei jäänud.

Trevi purskkaev / Fontana di Trevi

Ja nüüd meie õnn pöördus ning taevas avas oma luugad...alguses saime vihma ja siis ka rahet.

in Rome
märtsi lõpus Roomas

Proovisime aega viita shoppamisega, et ehk ikka läheb see ilmake paremaks. Vahepeal nagu andis ka lootust ning me suundusime vaikselt oma viienda peatuse poole. Vahepeal poode külastades ja vihma ja rahehoogusid mööda lastes.

5. peatus Hispaania trepid ja Piazza di Spagna

Fontana della Barcaccia
Fontana della Barcaccia lõid Pietro Bernini ja tema poeg Gian Lorenzo, purskkaev ehitati ajavahemikus 1627-1629 ja see kujutab poolenisti vee alla vajunud laeva, millest vesi välja purskub.

Babingtons tea rooms
Meil jäi seekord käimata aga midagi peab ju ka järgmiseks korraks jääma - Babingtons tea rooms aastast 1893.

Ja siin me otsustasime oma ekskursioonile tänaseks punkti panna. Metroosse ja tagasi hotelli. Ning õhtupoole jalutame oma tänavates ringi ning otsime mõne toreda restorani õhtustamiseks. Homme on ju ka päev ning need mõned kohad mis meie nimekirjast vaatamata jäid jõuame ka homme üle vaadata.

pühapäev, 26. märts 2023

Vatikan ja TASUTA pühapäev

Reisi vaatamisväärsuseid planeerides avastasime, et me oleme Roomas just õigel ajal ehk kuu viimasel pühapäeval mil Vatikani muuseumi ja Sixtuse kabelisse on TASUTA sissepääs. Ja kuna ma olen ikkagi ühe korraliku mulgi järeltulija siis... Ja kuna märts minu teadmistes on reisimises nn. off-season ja seda kinnitas ka eelmise aasta Napoli reis siis ei osanud ma kohe nagu midagi karta ses ürituses. Ja oi-oi kui mööda ma mõtlesin!!! Seda järtsu nähes mina olin valmis koheselt plaanist loobuma aga kuna mu sõbrannal jagus mõistust sel hetkel rohkem, siis tegi ta ettepaneku seista mõnda aega ning vaadata kui kiirelt see saba liigub. Jonn oli suur ja 2,5h järtsu sai lõpuks seistud. Aga osalt ka seetõttu, et me alguses ei näinud kogu saba pikkust ära ning omas peas arvasime sissepääsu kuidagi lähemal olevat. Ma tõesti ei taha teada milline järjekord siin veel suvel on ning kes suudab 30+kraadise päikesega lagipähe seda järtsu seista.

Kokku oli see järjekord ligi 1km!!! Ning seda esimest tänavat saime 3x seista, sest sinna oli nagu lennujaamades politsei poolt lindiga "uss" eraldatud. Seega kui oled sinna järtsu suundumas paki kaasa veepudel ja söök - paljud sõid seal järjekorras oma hommikusööki.

Vahemärkus: iga kuu viimane pühapäev on Vatikanis tasuta ning iga kuu esimene pühapäev on Roomas osades muuseumides tasuta sissepääs. Viimaste osas peate ise uurima kel huvi.

Kui aga järjekorra elamusest kõrvale vaadata, siis soovitan kindlasti muuseumis võtta kas audiogiid või mõni äpp mis suunaks sind läbi muuseumi ja tähtsamate vaatamisväärsuste. See on lihtsalt üks väga uskumatu kunstikogu ja kergesti on võimalik oma pea ja suund seal kaotada. Pole lootustki, et ühe korraga sa suudaksid kõik ära vaadata. Meil oli Rick Steves´i Audio Euroopa alla tõmmatud ning sellest oli palju abi. Ma natuke kahetsen, et oleks võinud ikka kohaliku audiogiidi ka kaasa haarata...maksis vist 8 euri. Aga eks järtsus seismine ja kogu see rahvamass andis natuke ikka tunda ka. Õnnetunne oli võimas kui ükskord sinna sisse jõudsime ja turvakontrollid olid läbitud ja siis oli ka kohe pea laiali otsas ega osanud kusagilt alustada sest vaadata on ju nii palju ja hinges ju ikka soovid maksimumi võtta.

Täitsa esimene klõps Vatikani muuseumist seest sai tehtud hoopis aeda

Üks nimekiri Michelangelo 10st tähtsamast tööst!

Eks leidus ka vaiksemaid nurki ses muuseumis

Aga üldine rahvamass oli selline. Pildil ka Belvedere Torso.

Esines ka selliseid kitsaskohti liikumises.

Kui leiad avatud akna, siis piilu ikka välja ka. Vatikani aiad on imelised.
Imeline vaade Vatikani muuseumi aknast

Vatikani muuseum. Vatican Museum.

Siin näide sellest, et millised fragmendijupid leiti ja millise teose restauraatorid kokku panid...kas see on uus või siis ikkagi vana ja paljud maalid sellised olid?!

Raphael´i freskod omaaegsetes Paavsti eluruumides

The School of Athens by Raphael

The School of Athens´i freskol on ära toodud sellised tegelased nagu Plato, Aristotles, Pythagoras, Leonardo da Vinci, Michelangelo jne

Beebi päästmine ja hunnikus lihaseid.

Sellise fragmendi leidsin ja see tükike maalist on vast minu lemmik sellest muuseumi käigust.

Sixtuse kabelis sai ka loomulikult käidud kuid seal valvati väga suure hoolega, et sa ühtegi klõpsu ei teeks.

Edasi õigemini tagasi liikusime Piazza San Pietro´le. Kus tegime väikse mõttepausi, sest kell oli juba ammu lõuna aga Basiilikasse oli vaja seista teine kohutavalt pikk saba. Võrreldes muuseumi omaga ikkagi palju lühem aga ikkagi.
Mina läksin kiirelt postkontorisse, sest mul on traditsioon saata postkaarte...see siis nagu selline suveniiri eest või nii. Postkontoris oli väga abivalmis teenindaja ning seal müüdi ka Vatikani 50 sendist euromünti, sai ka selline suveniir soetatud.
Kaart saadetud ja tagasi väljas sõbranna juures, otsustasime võtta ette järgmise sabas seismise. Saba oli lühemaks jäänud ja liikus suht kiirelt. Seisime oma 30 minutit ja olimegi Basiilikas. Esimese asjana liikusime kohe järgmisesse sabasse, et saada ära käija üleval basiilika kupli juures. See oli siiski lisatasu eest...8 eurot kui lähed treppidest ja 10 eurot kui osa maad lähed liftiga. Isegi liftiga minejatele neid treppe jätkub ohtralt. Klaustrofoobikutele ei soovita, sest osad trepid väga kitsad ja keerdus ning ka kaldus.
Aga vaated on imelised! Ja see tasub ennast igati ära.
Siint ülevalt nägime ära ka paavsti eluhoone. Valve oli väljas ja lipp lehvis, seega paavst oli kodus.
Vaade San Pietro basiilika katuselt / View from the top of Basilica di San Pietro

No kas on pühamat WC´d kui see mis basiilika katusel asub?

Edasi juba suundusime basiilikasse sisse. Basiilika külastus on tasuta. Raha peab maksma kupli juurde mineku ja basiilika muuseumi külastuse eest. Viimase pilet oli vist 6 eurot. Käisime ka  katakombis...aga neid paavste on maetud peale selle kiriku ka paljudesse teistesse kirikutesse ning paljud sarkofaagid on ka kirikute väiksemate altarite juures. Enamasti igal pool ka sildid juures.
Esimese korraga meid tegelikult muuseumi juurde ei lastud...kahjuks valvurid inglise keelt ei osanud seega jäi meile arusaamatuks, et miks sest kellaajaliselt pidi veel avatud olema. Aga siis juhtus selline asi...

Basilica di San Pietro ja kardinalid

Me proovisime ühe noorema valvuri käest uurida, mis toimub aga kahjuks tulutult. Saime aru, et pole tavaline teenistus vaid "special". Aga väga lahe kogemus siiski.

Ja kui video siin ei avane, siis link YouTube´i on ka olemas.

No ja järgmised 3 fotot on nagu iga turisti kohustus ära vaadata ja üles pildistada 😂😂😂

Basilica di San Pietro Porta Santa ehk Püha Uks

Seda Püha Ust pildistatakse üldiselt ikka väljastpoolt koos oma 16 pronks paneeliga, minu fotol vaade seestpoolt. Korralikult kinni müüritud. Seda avatakse nii u. iga 25 aasta tagant. Viimati oli see avatud aastal 2000 ehk siis kel soovi saab juba reisi planeerima hakata. Kusagil kuklas koidab mul, et vahepeal üks paavst tegi erandi ning seda ust on ka peale 2000 aastat korra juba avatud.

Michelangelo Pieta

Swiss Guards

Kell on juba õhtu...nii kuue paiku ja aeg on Vatikan tehtuks lugeda ja vaadata kusagilt süüa. Otsustame lihtsalt jalutada mööda kõrvalisemaid ja vähemtuntuid teid ja otsida söögikohta. Tegu on pühapäevaga ja liiga varase kellaajaga, seega meie katsed jooksevad liiva ning sammud sai seatud teepealsesse toidupoodi. Sõime nagu kodutud poe kõrval betoon äärel istudes võileiba. Esimene nälg seljatatud hakkasime sammuma.
Mulle meeldib aeg-ajalt lihtsalt võõras linnas kõndida ning natuke nii öelda ära eksida. Seda sai ka sel korral tehtud. Jalutuskäik sattus pikemaks kui planeerisime alguses aga teel olles sai kogemata ka üht-teist vaatamisväärsuste nimekirja mitte mahutatud asjad ära nähtud ehk siis nii möödaminnes kogetud.

Fontana dell'Acqua Paola

See purskkaev kuulub näiteks nimekirja "10 purskkaevu mida Roomas vaadata" ja meie lihtsalt "koperdasime" sellele Fontana dell´Acqua Paola´le lihtsalt otsa. Ja eks igaüks teab mis selle nimekirja number 1 on. 😉

Meie õhtuse jalutuskäigu eesmärk oli jõuda Trasteveresse...ja sinna me ka jõudsime. Jalutasime seal ringi, nautisime seda natuke "telliskivilikku" õhkkonda ning otsisime korralikku õhtusöögi kohta. Valisime home made pasta koha. Tõsiselt nauditav elamus!

Kõht head-paremat täis söödud-joodud hakkasime "kodupoole" sammuma. Vahepeal aga saime tasuta kokanduslikke näpunäiteid söögikoha akendelt. Ja kuna ma pole kade tüdruk, siis jagan ka seda teiega. 😇

Hakkame kodule lähenema...õhtuti on hooned ja varemed väga ilusasti valgustatud. Tasub kohe õhtuti jalutada Roomas.